January 22, 2017

Tiger Lily

“How do you feel about me?”

“Why? Will it make any difference?”

Mata bertentang mata, bibir menyanyi lagu sepi. Yang kedengaran hanyalah bunyi malam, malam yang menunggu untuk menjadi lebih kelam dengan meragut keayuan bulan menari.

Malam itu sepertinya lebih kelam daripada malam-malam sebelumnya. Udara padat dalam ruang terhad itu membuatkan Nina rasa sesak dan ingin berlari ke pantai dan terus menuju ke dasar laut, biar dia tenggelam tak timbul lagi.

Tapi nampaknya tiada lautan yang berdekatan dan dia kini sedar yang dia perlu hadapi perang besar ini dengan membuat persiapan paling kemas sebelum melontar peluru paling kebal yang tak mampu ditepis sesiapa pun.

Dia juga perlu membina satu kubu yang sangat sangat kukuh supaya dia dapat menyelamatkan diri dan istananya daripada diculik sekali lagi oleh raksasa bertopengkan anak kucing berwarna jingga.

Dan dia tahu dia akan mengibar kemenangan dan kebebasan ini dengan mengadakan malam tarian berserta majlis makan-makan walaupun dia sedar yang parut-parut di tubuhnya akan jelas terpapar pada khalayak yang tak mengerti apa-apa. Di fikiran mereka hanyalah kebahagiaan yang jalang.

Dunia.

No comments: